2001

Een korte terugblik op de Railhobbyreizen

Groningen & Drenthe - Braunschweig & Hannover  - London , Croydon & Mid Hants Railway - Denemarken - Stoomfestival Mariembourg & Thuin


Groningen & Drenthe  terug 

zaterdag 21 t/m zondag 22 april 2001

Onder leiding van de heren Leo van der Werf en Wim Reedijk, bijgestaan door chauffeur Michel Koevoets, vertrok het kleine (maar zeer selecte) gezelschap richting het Drentse Borger voor de koffietafel. De weergoden waren ons bijzonder goed gezind. Het was wel fris, maar beide dagen stonden duidelijk in het teken van de zon en dat was een zeer plezierige bijkomstigheid.  Na de lunch stond een bezoek aan en een stoomrit met de museumspoorlijn STAR op het programma. Er werd tijdens de trip met de " Railhobby-express " natuurlijk volop gefotografeerd. In hotel Parkzicht te Veendam werd gelogeerd en de " stappers " onder deelnemers kwamen er al snel achter dat het centrum van deze Groningense stad niet bepaald overliep van bruisende activiteiten. Zondagmorgen werd eerst een bezoek gebracht aan de voormalige vesting Bourtange en na dit toeristische onderdeel werd de reis voortgezet richting Veenpark " 't Oale Compas " voor een bezoek en een (hernieuwde) kennismaking met de EDS. Vervolgens naar Erica, waar wij werden ontvangen door de enthousiaste medewerkers van het Industrieel Smalspoor Museum en waar een rit werd gemaakt over het oorspronkelijke smalspoortraject dwars door het turfgebied. Tot slot van dit weekendreisje werd nog een dinerpauze nabij Nunspeet gehouden.


Braunschweig & Hannover  terug

donderdag 24 t/m zondag 27 mei 2001

Maar liefst 47 personen vertrokken op donderdag 24 mei voor de jaarlijkse Hemelvaartsreis die dit keer als bestemming de Duitse steden Braunschweig & Hannover had. In Utrecht werden wij uitgezwaaid door Ad Venderbos, die  " thuis moest blijven " omdat hij iets had te vieren. Dertig jaar getrouwd met zijn Liesbeth en dat betekende een dagje uit met de familie. Proficiat Ad! Het weer was gedurende de gehele reis in een woord schitterend en daarop lijken wij zo langzamerhand een patent te hebben. De deelnemers werden door reisleider Wouter Koopman geconfronteerd met een nieuw toeristisch verschijnsel n.l. de " klunch ". Vanwege een krap rijschema moesten wij de eerste reisdag koffie- en lunchpauze combineren. Precies op tijd arriveerden wij in Hattingen waar de loc van  de " Eisenbahn-Museum Bochum - Dahlhausen " al onder stoom stond. Dwars door het Ruhrtal stoomde het gezelschap richting Wengern-Ost. Na de tweede " klunch " in een Rastätte werd via de autobaan naar Braunschweig gereden. Wij logeerden drie nachten in het gastvrije hotel Fürstenhof op korte afstand van het Hauptbahnhof en het mooie centrum van de stad. Pieter van Vaalen functioneerde tijdens deze reis als technisch reisleider (TEL) en hij heeft zich voortreffelijk van zijn taak gekweten getuige o.a. het perfect georganiseerde bezoek aan Üstra te Hannover en de tramrit door Braunschweig . Daarnaast bezorgde zijn oplettendheid een aantal gasten nog een extra hoogtepunt want op zaterdag reed er een stoomtrein tussen Braunschweig en Hannover.  De overige deelnemers maakten met Wouter een toeristische rondrit door o.a. het Elm Lappwald en brachten een bezoek aan het historische stadje Helmstedt aan de grens van het voormalige Oost Duitsland.

De zondag stond geheel in het teken van toeristische activiteiten. Via een fraaie route bereikten wij Hameln, precies op tijd om de voorstelling bij te wonen van het sprookje over de Rattenvanger van Hameln. Een aantal gasten maakten van de gelegenheid gebruik om een rondvaart op de rivier de Weser te maken, terwijl anderen genoten van de vele mooie gebouwen die het stadje rijk is. Nabij Osnabrück werd de dinerpauze gehouden en nabij de Nederlandse grens vielen de eerste (kleine) regendruppeltjes. Al met al een bijzonder gezellige reis met een zeer gedisciplineerd gezelschap en een prettige chauffeur. Nou ja, die kennen we nu al een paar jaar. Bedankt Michel voor het weer veilig terugbrengen van alle gasten en tot Denemarken!

 


Reisverslag 9 dagen Denemarken terug

door Wouter Koopman en Leo van der Werf (reisleiding)

zaterdag 23 juni t/m zondag 01 juli 2001

Via de laatste opstapplaats Hengelo reed chauffeur Michel Koevoets zijn touringcar via de autowegen rechtstreeks naar de Rastätte Dammer Berge, waar de lunchstop werd gehouden.  Het weer was schitterend en dat zou de hele reis, tot groot genoegen van de 35 deelnemers, zo blijven.  De overnachting was gepland in Gross Wittensee in Sleeswijk Holstein, waar het door de " Kieler Woche " bijzonder druk was. Toch had iedereen een goed bed en dito maaltijd en na de welverdiende nachtrust vertrokken wij op zondag richting Kappeln, beginpunt van de " Angelner Dampfeisenbahn ". De werkplaats staat echter in Flensburg, waar wij werden gastvrij ontvangen door de heer Torvald Peters, nadat wij hem eerst uit zijn bed hadden gebeld. Na de lunchstop net over de Deense grens leerde de heer Voerman ons in het Deens tot tien tellen en vertelde hij e.e.a. over de Deense taal en geschiedenis. De eerste stoomrit voerde ons over de voormalige spoorlijn van Horsens naar Silkeborg door een mooi landschap van Bryrup naar Vrads. In Horsens logeerden wij drie nachten in het uitstekende en sfeervolle Bygholm Park hotel. De heer Puister was een avond te gast in het ziekenhuis van Horsens want ten gevolge van een eerdere "slippartij " had zijn rechterhand de vorm van een olifantenpoot aangenomen. De overige dagen werd hij kundig " verpleegd " door de dames Wil Furrer en Liesbeth Kuiper, zodat hij in ieder geval de reis tot een goed einde kon brengen. Op maandag maakten wij 's morgens een rondrit door het mooie landschap van Jutland met o.a. een bezoek aan de Himmelbjerget, het hoogste punt van Denemarken. 's Middags namen een aantal enthousiastelingen de trein van Odder naar Aarhuus, terwijl de andere passagiers, na een korte rondrit door de stad, bij het museum Den Gamle By werden afgezet. Op dinsdag werd o.l.v. Leo van der Werf een bezoek gebracht aan de Mariager-Handest Veteranjesbane, vooraf gegaan door een mooie boottocht over de Mariager Fjord. Rein de Vries wees op de thuisreis op de aanwezigheid van stoomlocomotieven in Randers en dankzij de vasthoudendheid van Michel en een mondje vol Deens van Rein zwaaiden de hekken open en werden ons een aantal zeer fraaie exemplaren getoond. De heer van Toledo was er inmiddels achter gekomen dat hij zijn videocamera kwijt was. Na een korte speurtocht bleek deze inmiddels op het station van Mariager te zijn gearriveerd en we kregen Michel zo gek om " even terug te rijden ". Woensdag stond in het teken van de stad Odense op het eiland Funen met o.a. het fraaie spoorwegmuseum en de bruggen over de Kleine- en Grote Belt. Vanuit het " hooggelegen " Ishoj hotel op ca. 20 spoorminuten van hartje Kopenhagen had men een fraai uitzicht over de Sont. De meeste deelnemers vertrokken meteen naar de Deense hoofdstad en namen o.a. een kijkje in het beroemde pretpark Tivoli dat direct tegenover het hoofdstation ligt. Op donderdagochtend werd o.l.v. de heer Voerman een zeer interessante rondrit door de stad gemaakt. De tocht werd onderbroken door een rondvaart vanuit  Nyhavn en natuurlijk werd een kijkje genomen bij de beroemde zeemeermin. De middag kon naar eigen inzicht worden besteed en de meesten maakten wel even een rit per trein via de nieuwe brug-tunnelverbinding naar het Zweedse Malmö. O.l.v. speurhond Ger Haaswinders vond een groepje deelnemers een stukje tramrails en even later kwam er zowaar een echte tram om de hoek. Instappen en een ritje maken was natuurlijk een vurige wens……en deze werd bewaarheid!  Vrijdags werd eerst het bijzonder interessante trammuseum Skjoldenaesholm bezocht en vervolgens ging de tocht naar Hillerod. Sommigen gingen vanaf hier sporen over de particuliere trajecten via Gilleleje naar Helsingör en anderen brachten een bezoek aan kasteel Frederiksborg. Op zaterdag verlieten wij Kopenhagen (we komen er zeker nog eens terug) en reden naar het station van de museumspoorlijn te Maribo, waar met een gecharterde trein een retourreis naar Bandholm werd gemaakt. We dachten ruim op tijd te zijn voor de ferrie die ons naar het Duitse Puttgarden moest brengen, maar ca. 5 kilometer voor de havenplaats Rodbyhavn stond een enorme file en dat betekende ruim 1 ½ uur oponthoud. Eenmaal aan boord brak de hemel open en kwam de eerste (en laatste) plensbui omlaag en deze duurde tot aankomst bij hotel Lindenhof in Lübeck. Op de laatste reisdag maakten wij nog een korte tour door het fraaie historische centrum van de stad en reden vervolgens via de autowegen terug naar Nederland.  


Reisverslag 4 dagen London, Croydon & Mid Hants Railway terug

door Ger Haaswinders en Ad Venderbos (reisleiding)

donderdag 23 t/m zondag 26 augustus 2001

Een vertraging van de NS zorgde er in Breda voor, dat twee deelnemers met een half uur vertraging het aantal van de groep op totaal 41 personen bracht. Door een oplossing te vinden voor de lunchpauze slaagden wij er in om toch precies op tijd in Coquelles te arriveren. De trein bracht ons via de Kanaaltunnel naar het Engelse Folkestone. Eenmaal in Engeland ging het richting Hythe om een rit te maken met de Romney, Hythe & Dymchurch Railway naar New Romney. De " Nortern chief of Hythe " trok de trein. Met een spoorbreedte van 15 inch en locomotieven en rijtuigen, gebouwd op 1/3 van de ware grootte, waarbij tijdens de rit snelheden worden bereikt tot 60 km per uur, wordt deze lijn ook wel “de kleinste publieke spoorweg ter wereld” genoemd. De locs zijn ware juweeltjes. In New Romney bezochten we ook dhet Toy museum, waar onder meer een prachtige modelbaan was te zien en oude Dinky Toys.

Hierna zochten wij het Master Roberts hotel op . Het hotel lag precies in de aanvliegroute van een landingsbaan van Heathrow, waardoor nagenoeg iedereen ’s morgens precies om 5.01 uur werd gewekt door het eerste overkomende vliegtuig. Voor de "spotters" een extra attractie, voor anderen minder geslaagd!

Vrijdagochtend gingen wij per bus vanuit Hounslow door mooi zuidwest London naar Croydon voor een bezoek aan het vorig jaar geopende nieuwe tramnet, genaamd “Tramlink”. Na uitreiking aan iedere deelnemer van een dagkaart van London Transport werd in New Addington op lijn 3 gestapt om via een prachtig landschap het centrum van Croydon te bereiken. Voor de rest van de dag was iedereen vrij en kon men met de verkregen dagkaart middels Under-ground, trein of bus eventueel terug naar London om verder zijn eigen (toeristische) dag in te vullen. En gelet op de enthousiaste verhalen ‘s avonds en de volgende dag is dat intensief gebeurd.

Op zaterdag bezochten wij het Great Western Railway Museum in Swindon, volgens sommigen het mooiste en meest levendige museum ooit gezien. Oud-medewerkers van de werkplaats en de spoorwegmaatschappij vertelden enthousiast hun verhalen aan de bezoekers en gaven uitleg over het tentoongestelde: loks, rijtuigen, stations, delen van de werkplaats, enz. Vervolgens naar het historische en mooie stadje Winchester, waar tevens de lunchpauze werd gehouden. Velen maakten van de gelegenheid gebruik om de beroemde kathedraal (Winchester Cathedral) te bezichtigen. Hierna ging de dagtocht naar de Mid Hants Railway, ook bekend onder de naam Watercress Line, om met de stoomtrein tussen New Alresford en Alton de sfeer van de vroegere West Southern Railway te proeven.

Zondag was de laatste reisdag, dus zegden wij het hotel vaarwel. Hadden wij tot nu toe prachtig zonnig weer en zeer hoge temperaturen, deze dag zou typisch Engels weer laten zien: bewolkt, een normale temperatuur en  neigingen tot een regenbui. Via de Orbitol, de grote ringweg om London, werd gereden naar het prachtige en stijlvolle Royal Tunbridge Wells, alwaar een korte koffiestop werd gehouden. Via binnenwegen werd door het mooie landschap van Kent het midden in de weilanden gelegen station Bodiam bereikt voor een rit met de Kent & East Sussex Railway. De teleurstelling was groot, toen bleek dat deze niet met stoom werd gereden, maar met diesel. Het wachten op onze trein werd opgeluisterd door het kruisen van de overweg door een karavaan (zeer) oude motoren met hun berijders en het sluiten en openen van de typische overweghekken door de stationmaster. De vervangende diesel bleek een prachtig uitziende oude Diesel Multiple Unit te zijn met onderweg naar Tenterden Town twee kruisingen met een stoomtrein. Station Tenterden Town bleek op deze dag ook de uitvalsbasis voor de reeds genoemde groep motorrijders te zijn, hetgeen voor het buffetpersoneel in de stationsrestauratie extra inspanningen vroeg, maar alles liep gesmeerd. Tijdens lunchtijd zorgde een bliksemschicht het onmiddellijk openen van de dreigende wolkenmassa om een ware hoosbui over ons heen te storten. Verbazingwekkend hoe snel iedereen een schuilplaats vond. Wellicht daardoor konden wij een trein eerder door de Kanaaltunnel nemen om in De Panne een ware uittocht van badgasten met de daarbij behorende verkeerschaos aan te treffen, reden om een korte dinerstop nabij Brugge te houden. Wegopbrekingen plus steeds slechter weer zorgden ervoor, dat de stop in Breda werd verruild voor Roosendaal om diegenen, die verder met de trein moesten, toch op tijd hun plaats van bestemming te laten aankomen.  

Met genoegen kijken wij terug op een zeer geslaagde reis met dank aan onze onvermoeibare chauffeur Michel Koevoets.


Reisverslag " STOOMFESTIVAL MARIEMBOURG & THUIN " terug

zaterdag 22 t/m zondag 23 september 2001 

Via Utrecht en de koffiestop nabij Oosterhout reisde het gezelschap van 35 personen, waaronder twee gasten uit de USA o.l.v. Wouter Koopman en chauffeur Michel Koevoets via Antwerpen en Brussel naar de provincie Namen. Na de lunchpauze in het AC-restaurant nabij Spy werd koers gezet naar Mariembourg, waar " Le Chemin de Fer à Vapeur des Tros Vallées " haar jaarlijkse stoomweekend hield. Het weer werkte bijzonder mee, want na een week met slecht weer scheen nu de zon regelmatig. In en bij het depot van Mariembourg stond een keur van materieel opgesteld en reden stoomtreinen af en aan. Via een fraaie route dwars door de streek Viroinval stoomde de groep via Nismes en Olloy-sur-Viroin naar het eindstation Treignes, waar ook allerlei activiteiten plaats vonden. In de museum- hal kon men ook allerlei materieel bewonderen. Om 17.10 uur vertrokken we weer richting Mariembourg, waarna de touringcar ons naar Charleroi bracht. Er werd gelogeerd in het uitstekende IBIS hotel direct tegenover Gare du Sud. Van het tramverkeer in Charleroi hebben we weinig kunnen genieten want na 20.00 uur werden er geen diensten meer uitgevoerd. Het diner werd geserveerd in restaurant " La Bruxelloise " en hoewel dit op een marathonzitting uitliep bleef de stemming opperbest.

Zondagmorgen vertrokken we om 09.15 uur richting Thuin, waar we werden ontvangen door de heer Raymond Duquenne die in uitstekend Nederlands allerlei wetenswaardigheden vertelde over de historische tram " Lobbes - Thuin ". In de nieuwe loods werd het fraaie materieel bewonderd en natuurlijk werd er met de dieseltram een rit gemaakt van Thuin naar Lobbes v.v. Een ware belevenis met natuurlijk verschillende fotostops. Het traject is bijna voorzien van bovenleiding zodat bij een volgend bezoek met een " echte tram " kan worden gereden. Via Binche en de lunchstop nabij Thieu reden wij naar het bezoekerscentrum van het " Canal du Centre ". In dit ca. 12 kilometer lange kanaal liggen vier scheepsliften die ieder schepen tot ca. 300 ton een hoogteverschil van ca. 17 meter laten overbruggen. Per schip passeerden wij de liften 2 en 3 en namen vervolgens nog een kijkje in de enorme machinekamer. Na de dinerstop nabij Brussel keerden we via Breda naar Utrecht terug. Het was weer een bijzonder gezellige reis met een aantal " repeaters " onder de deelnemers maar ook veel nieuwe gezichten.

terug