2008

Een korte terugblik op de Railhobbyreizen

Paasreis naar Bremen  - “ (Stoom)trams in de Betuwe, Land van Maas en Waal & Het Rijk van Nijmegen “ - Reisverslag 5-daagse reis Selketal (Harz) -  “ Sporen in Zwitserland “  - Bayern, München & Tirol - Bonn, Rijn- en Krijtland - Gent & Zeeland
 


Verslag van de 4-daagse Paasreis naar Bremen.

Vrijdag 21 t/m maandag 24 maart 2008

(door Carel Neijenhuizen)

Pasen viel dit jaar wel ongewoon vroeg. De laatste keer gebeurde dit in 1913 want Pasen valt altijd op de eerste zondag na de eerste volle maan in de lente. Die volle maan viel deze keer op vrijdag 21 maart, onze eerste reisdag. En dat hebben we geweten!! Na de verschillende opstapplaatsen vertrokken wij vanuit Utrecht met 29 deelnemers. Helaas hadden twee deelnemers zich wegens ziekte afgemeld. De weergoden bleken ons al niet al te best gezind en dit zou vier dagen lang, op één uitzondering na  zo blijven. Maar de stemming was er niet minder om en gezellig keuvelend togen we op weg naar de eerste koffiestop, bij Holten. Via de Duitse Autobahnen en een lunchpauze in Raststätte Dammer Berge ten Noorden van Osnabrück reden we daarna via een landelijke route over Diepholz en Twistringen naar Harpstedt. Hier stonden Triebwagen VT 121 en de medewerkers van de “Delmenhorst Harpstedter Eisenbahnfreunden e.V.” al op onze komst te wachten. Voor de kenners was aan deze motorwagen een bijzonderheid te ontdekken. Het rijtuig had Ördnungsgemäss de nieuwe rijtuigidentificatie. Om op het DB-hoofdspoor te mogen rijden was nummer VT 121 alleen niet meer voldoende en zo werd dit: 95 80 0301 121-9 D-DHE . Na een rit van een uur met onderweg diverse fotostops werd Delmenhorst-Süd bereikt. Hier stapten wij weer in de bus en na een half uur bereikten wij het InterCityHotel, gelegen vlak naast het station in Bremen. Inchecken alleen was geen probleem, wel een paar weigerende sleutelkaarten door een al bezette hotelkamer. Een nieuwe kamer werd snel gevonden en zo kon iedereen om 19.00h aan tafel om van een heerlijk diner te genieten.

 Op zaterdag 22 maart verzorgden de “Freunde der Bremer Straßenbahn e.V.” een prima rondrit met mr. 917, bijgenaamd “Ackerwagen”, uit 1956. Ook nu weer diverse fotostops onderweg, o.a. bij het speciaal aangelegde 4-railig spoor, zodat ook goederentreinen op dat gedeelte konden rijden. Ook werd over het terrein van het Betriebshof Neustadt gereden met de mogelijkheid om ook daar foto’s te maken. Hierdoor duurde de excursierit een half uurtje langer dan gepland. Pas tegen twaalven kwamen wij aan bij het Betriebshof Sebaldsbrück, waar het museum van de vereniging is gevestigd. Na dit bezoek was de middag ter vrije beschikking en menigeen toog richting binnenstad om te trammen, te winkelen of om iets anders te doen. Deze dag stond in het teken van hagel, natte sneeuw en gure wind.

 Eerste paasdag 23 maart, met zon en een strak blauwe lucht, terwijl de weer voorspellingen heel anders waren. Na het ontbijt  liep ons reisgezelschap naar spoor 5 van het Hauptbahnhof, waar vandaan DB Regionalbahn RE 24552 vertrok om 9.11h naar Vegesack. Daar aangekomen om 9.35h werd de “stationsrestauratie” bestormd want iedereen wilde koffie. De uitbaatster heeft zeer waarschijnlijk nog nooit zoveel koffie tegelijk verkocht. Zeer zeker niet op een zondag en al helemaal niet op een feestdag. Om 10.10h vertrokken we met de NorWestBahn 91374 naar Farge. Deze spoorlijn was vanaf 16 december 2007 voor het eerst na 46 jaar weer voor het personenvervoer in gebruik genomen, en zal later, na elektrificatie, deel gaan uitmaken van een S-bahnnet rond Bremen. In Farge stond onze chauffeur met de bus klaar om ons in twintig minuten naar Bremerhaven te brengen voor een bezoek aan het Deutsches Schiffahrtsmuseum. Een bezoek aan dit museum is zeer de moeite waard en zeker aan te raden. Hier werd ook de lunchpauze gehouden en nadat vier deelnemers te kennen hadden gegeven in Bremerhaven te zullen blijven werd koers gezet richting Deinste voor een bezoek aan het “Deutsches Feld- und Kleinbahnmuseum e.V.” (DFKM) en een stoomritje naar Lütjenkamp en terug. Er werd gereden met rijtuigjes uit 1911 en 1919 van de voormalige Heeresfeldbahnen getrokken door een Bn2t Feldbahnloc uit 1928.. Hier waren met recht enthousiaste smalspoorliefhebbers met hun hobby bezig. Zelfs toen bleek, dat de grond te drassig was om goed te kunnen lopen, werd spontaan de loper uitgelegd, zodat de schoenen niet al te smerig werden (en dus de vloer van de bus ook niet). Na afloop werd via een mooie toeristische route weer naar ons hotel teruggekeerd.

Tweede paasdag 24 maart, koud en donker weer en na uitchecken op weg naar Oldenburg, waar de koffiepauze werd gehouden. Geadviseerd werd om op het station een paar broodjes of iets anders te kopen, omdat er geen echte lunchpauze zou zijn. Het stadje was uitgestorven (wat wil je op 2e  Paasdag met slecht weer), maar toch heeft iedereen wel een koffieadresje weten te vinden in de binnenstad of op het station. Dan op weg naar Ocholt voor een rit bij de “Museumseisenbahn Ammerland-Saterland” met een onvervalste Schienenbus type VT/VB/VS 98 naar Sedelsberg. Weliswaar onderweg diverse regen en hagelbuien, maar met een kleine schnaps, een biertje of ander drankje en ook hier een enthousiaste treinstaf kon de middag niet stuk. Diverse fotostops met die op de brug bij Elisabethfehn als hoogtepunt, maakten het slechte weer meer dan goed. Overigens bij elke fotostop was het droog . Na een rit van dik anderhalf uur werd afscheid genomen van de treinbemanning van de trein en  koers gezet naar ons dineradres in Merzen. De geplande  koffiepauze in Friesoythe werd gezien het weer overgeslagen. Dit bleek een wijs besluit te zijn, want onderweg na de zoveelste sneeuwbui moesten we even stoppen, omdat een takelwagen een verongelukte auto op moest takelen. Zonder kleerscheuren kwamen we op de geplande tijd bij Gasthof Dückinghaus in Merzen aan voor een overvloedig afscheidsdiner, waarna via een korte sanitaire stop in Holten op de uitstapplaatsen werd aangestuurd. Keurig op tijd werd Utrecht bereikt, waar afscheid werd genomen van een deel van de medereizigers. Daarna Bodegraven voor overstappende deelnemers in de pendelbus richting Rotterdam, om met de nog resterende deelnemers naar Alphen a/d Rijn te rijden. Ik denk dat ik namens iedereen spreek, als ik zeg dat dit een geslaagde reis was, waarbij we ons niet door het weer klein hebben laten krijgen. De leiding was in handen van Ger Haaswinders en Carel Neijenhuizen en de touringcar werd vakkundig bestuurd door Hans Ahles.

Paasreis Bremen vr. 21/03 t/m ma. 24/03/08

 

Verslag Dagtocht “ (Stoom)trams in de Betuwe, Land van Maas en Waal & Het Rijk van Nijmegen “

door Wouter Koopman

38 personen maakten deel uit van het gezelschap dat op zaterdag 12 april 2008 op zoek ging naar de verborgen “ sporen “ van de “ Stoomtram Culemborg – Buren – Tiel “ ( TBC lijn ), de overblijfselen van de “ Stoomtram Maas & Waal “ en het voormalige traject van het Nijmeegse “ Bergspoor “. Het ochtendprogramma was zo minutieus voorbereid door Wim de Ruiter (Bilthoven) dat hij de uitvoering voor een deel in handen van zijn dochter ( Anda van der Mark ) durfde te geven. Pa gaf chauffeur Ben Hoogstraten aanwijzingen m.b.t. de te volgen route en Anda deed op haast professionele wijze het verhaal via de microfoon. Via een schitterende route over o.a. de smalle Lekdijk naar Culemborg ( de bloesem stond uit “ uitbreken “ ) en toen over B-wegen en dwars door dorpen als Beusichem, Zoelmond en Ash naar Buren voor de koffiestop . De route werd vervolgd via Erichem en Kerk Avezaath richting Tiel. Vervolgens een stukje snelweg en de Pr. Willem Alexanderbrug en voor wij het wisten zaten we op het vroegere traject van de stoomtram die Wamel via o.a. Beneden- en Boven Leeuwen en Puiflijk met Nijmegen verbond. In Druten vonden we nog de oude loods en een bijbehorende dienstwoning. Via de Van Heemstraweg en de sluizen bij Weurt bereikten wij omstreeks 13.00 uur ons lunchadres hotel ‘t Spijker in Beek. Hier werden wij opgewacht door de heer Jan Cremers en zijn echtgenote plus het echtpaar Ten Haaf uit Gennep. Theo en Riet, wiens vader destijds bij het Bergspoor werkzaam was, hadden een kleine tentoonstelling ingericht met o.a. een miniatuur van het bekende 18 meter hoge viaduct. Na de uitstekende koffietafel werden wij d.m.v. dia’s bijgepraat over de vroegere lijn van het “ Nijmeegse Electriciteits- en Trambedrijf “ en aansluitend volgde een bijzonder interessante rondrit waarbij de heer Jan Cremers een uitstekende verteller bleek. Je kon natuurlijk goed merken dat hij zelf uit het dorp Beek kwam, want hij kende van haast ieder huis de vroegere- en huidige bewoners. Ook het verhaal over de oorlogstijd ( hij woonde toen precies op de grens) en de Klever Strassenbahn werd door de deelnemers met grote aandacht gevolgd. De rondrit werd onderbroeken door een pauze in ’ t Spijker en aangezien de zon inmiddels goed was doorgebroken zochten een aantal deelnemers snel een plekje op het beschutte terras. Vervolgens volgden wij de route naar het voormalige viaduct en keerden via o.a. de Zevenheuvelenweg en langs Tivoli terug naar het centrum van Beek. Hier namen wij afscheid van de echtparen Cremers en Ten Haaf en reden langs de autowegen terug naar Utrecht en Alphen aan den Rijn. Jan, Theo, Willem, Anda en Ben : reuze bedankt voor de wijze waarop jullie invulling aan deze dag hebben gegeven. Het smaakt naar meer……………….!

 

NB. Beide foto’s van het Bergspoor zijn ansichtkaarten uit de jaren vijftig en aangeleverd door de heer R.Pippel; de andere foto’s (Buren en Wamel) komen uit de collectie van Wim de Ruiter.

 


Reisverslag 5-daagse reis Selketal (Harz)
Zaterdag 31 mei t/m woensdag 4 juni 2008
door Leo van der Werf en Carel Neijenhuizen


Zaterdag 31 mei werden op de verschillende opstapplaatsen, van het westen in het land tot aan de grens bij Zevenaar, de reizigers opgehaald voor de 5 daagse vakantie naar de Harz. Dit keer was gekozen om te overnachten tegenover het station van Alexisbad, midden in de Harz. Het weer op deze zaterdag laat zich geleidelijk aan van zijn betere kant zien en dit zal zo blijven tot de dag dat we terugkeren naar Nederland, woensdag 4 juni.

Na een ontspannen rit over de autowegen tot even voorbij Nordhausen wordt de route verlegd naar de lokale wegen. We passeren onder andere het fraaie stadje Stolberg, gelieerd aan de Vader des Vaderlands, zijn Moeder Juliana van Stolberg komt uit deze omgeving. Wij kunnen echter geen stop meer inlassen om dit mooie stadje te bekijken. We zullen dit dan ook op onze wensenlijst voor volgende reizen plaatsen. Ruim op tijd voor het avondeten melden we ons bij het hotel, tevens ruim op tijd om diverse activiteiten op het station waar te nemen.

Zondagochtend wordt koers gezet naar Halberstadt. Hoewel de motorwagen en bijwagen buiten staan is de combinatie niet gereed voor vertrek, er is een storing in de motorwagen opgetreden. De tijd om dit te repareren wordt gevuld met een rondleiding door de remise en de werkplaats. Andere historische trams worden eveneens in het zonnetje gezet zodat iedereen fraaie fotos’ en films kan maken. De motorwagen is ondertussen gerepareerd en kunnen we onze rondrit over het gehele net, inclusief de uitloper naar Klus, toch laten plaatsvinden, meerdere fotostops later nemen we afscheid van onze begeleiders en gaan we op weg naar Quedlinburg. Hier wordt de lunch gebruikt en de historische gebouwen bekeken. Vervolgens splitst de groep zich. Een deel gaat naar het station om met de stoomtrein naar Gernrode te vertrekken. In Gernrode hebben zij vervolgens en uur de tijd om diverse aspecten te bekijken en te fotograferen. Het tweede deel van de groep blijft nog een uurtje in Quedlinburg en komt met de bus naar Gernrode om zich bij de eerste groep te voegen. Gezamenlijk gaat het vervolgens gemoedelijk in de stoomtrein naar Hasselfelde. Na een rit van ruim twee uur worden we door Ben in de touringcar teruggebracht naar Alexisbad.

De derde dag wordt de grote gok, de rit naar de Brocken. Houden we het droog en is het niet winderig en koud daarboven. Deze keer hebben we het geluk met ons en konden we bijna drie uur lang in een heerlijk zonnetje genieten van de uitzichten en al het andere fraais op de Brocken. Twee stoomritten brengen ons vervolgens in een tijdsbestek van ruim twee uur naar Eisfelder Talmühle. Onfortuinlijker is Ben die wordt opgesloten met zijn touringcar achter de overwegbomen in Elend, wat een ellende. De omrit die vervolgens gemaakt moest worden, inclusief wegopbrekingen op dit traject bracht hem pas na twee-en-een-halfuur op het station van Eisfelder Talmühle waar hij met enthousiasme werd begroet door de groep. We konden met de bus weer terug naar Alexisbad.

Als laatste volle dag in de Harz staat een rit met een motorwagen op het programma van Harzgerode naar Nordhausen Nord, ruim twee uur. Grote vraag was of we allemaal wel in de kleine nieuwe motorwagen van de HSB zouden passen of dat er speciale matregelen genomen waren door de HSB. We hadden al eerder gekoppelde motorwagens en oude motorwagens uit 1955 gezien op het traject. Door de bocht kwam uiteindelijk een oude wagen uit 1955 (de 187 012), oorspronkelijk van de Mittelbadische Eisenbahn, om ons op te halen, zodat we allemaal een plekje hadden om te zitten, de groepen die later instapten, o.a. op Alexisbad hadden dit geluk niet. Hoe verder we reden hoe warmer het werd in de wagen, maar dat hadden we er voor over om dit laatste traject van de HSB te berijden. Hoewel de route via Stiege verliep werd er geen gebruik gemaakt van de keerlus, tot teleurstelling van sommige reizigers. Aansluitend werd de lunchpauze doorgebracht in Nordhausen. Een deel van de groep had interesse getoond in het kamp Mittelbau Dora waar aan het einde van de tweede wereldoorlog, door dwangarbeiders, V1’s, V2’s en vliegtuigonderdelen werden gemaakt. Zij zijn door Ben met de bus daar heen gebracht vanaf Harzgerode. De afsluitende middagrondrit door de Harz werd weer door de gehele groep gemaakt waarbij we het Wiedadal, de Warme Bode en Rübeland hebben bezocht. Delen van de voormalige Südharzbahn en de, deels, nog operationele HBE (Rübenlandbahn) werden bekeken. Een stop bij de Rappbodetalsperre sloot deze rit met de touringcar af.

Woensdag moest afscheid genomen worden van de Harz. Na een lange lunchstop in Göttingen werd de weg vervolgd naar Nederland onder het genot van een Göttinger traktatie (chocolade) en een kruidenbitter aangeboden door het hotel.

Onder begeleiding van diverse regenbuien werden in de avond, voor op schematijd, alle uitstapplaatsen weer bereikt en werd afscheid genomen van de reizigers.

Wederom kan worden teruggezien op een zeer geslaagde reis met Carel Neijenhuizen (TEL) en Leo van der Werf (TOL) als reisleiders en Ben Hoogstraten als onze chauffeur, een reis die ook alleen tot een succes gemaakt kon worden door de medewerking van de reizigers die iedere keer weer ruim op tijd waren op de afgesproken plaatsen.

Stoombarometer:
- Quedlinburg v. 13.30 – Gernrode a. 13.45 15 minuten
- Gernrode v. 13.47 – Hasselfelde a. 16.50 2 uur 3 minuten
- Wernigerode v. 10.10 – Brocken a. 11.51 1 uur 41 minuten
- Brocken v. 14.36 – Eisfelder Talmühle a. 16.41 2 uur 5 minuten
Totale stoomtijd 6 uur 4 minuten
 


Reisverslag tiendaagse reis “ Sporen in Zwitserland “
 

N.B. Bob Rodenburg heeft een aantal filmpjes van de Zwitserlandreis 2008 op internet gezet.http://www.youtube.com/user/bobrodenburg

zaterdag 28 juni t/m maandag 07 juli 2008

De weersvooruitzichten waren prima en al spoedig zat het gehele gezelschap ( 35 personen ) in de comfortabele touringcar ( Comfort Class ), welke werd bestuurd door Ben Hoogstraten. Reisleider Wouter Koopman verstrekte op weg naar het overnachtingadres ( hotel Palmengarten ) in het Duitse Offenburg de nodige informatie en om klokslag 18.00 uur reden wij de aardige stad aan de rand van het Zwarte Woud binnen. Na de kamerindeling volgde het diner en daarna gingen de meeste deelnemers nog even een kijkje nemen in het historische centrum en/of bij het station ( beginpunt Schwarzwaldbahn ).

Zondag 29 juni vertrokken wij richting Zwitserse grens om vervolgens langs o.a. Luzern naar Stans aan het Vierwoudstedenmeer te rijden. Hier stond de eerste spoorrit op het programma, nou ja spoorrit…… met de tandradbaan naar 450 meter boven de zeespiegel en vervolgens met de kabelbaan naar de top van de ruim 1.800 meter hoge Stanserhorn. De uitzichten en het weer waren enorm! Vervolgens via de Schöllenen Schlucht en langs de Teufelsbrücke naar onze standplaats Andermatt, waar wij 7 nachten logeerden in het uitstekende familiehotel Monopol – Metropol. Dit hotel lag op ca. 3 minuten wandelen van het station. ’s Avonds werd in de bar door de meeste deelnemers naar de EK finale voetbal gekeken.

Maandag 30 juni : de eerste treinexcursie ! Met de Interregio van de SBB naar Brig, met de CIS naar het Italiaanse Domodósola en na de overstap met de “ Centovalli “ naar Locarno aan het Lago Maggiore. Een schitterende tocht en na het verblijf in Locarno bracht Ben ons met de touringcar via de St. Gotthardpas weer naar Andermatt terug. Mede passagier Wim de Ruiter wist ons allerlei wetenswaardigheden over de geschiedenis van de St. Gotthard treintunnel en de nieuwe Basistunnel te vertellen.

Dinsdag 1 juli was er een vrije ochtend want de Glacier Express vertrok pas om 12.17 vanaf het station te Andermatt. Wij hadden gereserveerde plaatsen en de Panoramarijtuigen 25 en 26. Het was buiten bloedheet en de airco van wagon 26 had het laten afweten! Onze deelnemers met een stoel in dit rijtuig hadden het gevoel de tocht in een rijdende oven te moeten maken. De Japanners in rijtuig 25 hadden alleen maar oog voor hun drankje en de lunch terwijl de tocht op zich toch meer dan schitterend was. Via de Oberalppas, Disentis en Rheinschlucht werd Chur bereikt; de fraaie terugreis geschiedde weer per touringcar.

Woensdag 2 juli was een vrije dag. Een aantal deelnemers vertrokken op hun Swiss pas via Göschenen naar Zürich, anderen bleven in Andermatt ( helaas was de Gemsstockbaan wegens onderhoud niet in werking) en er waren deelnemers die een treinritje naar Flüelen maakten en daar op de boot stapten voor een vaartocht over de Urnersee.

Donderdag 3 juli : hiep hiep hoera ! Chauffeur Ben vierde zijn verjaardag en werd verblijd met een feesthoed en miniatuur Postbus. Vervolgens naar Flüelen en na de koffiestop ter plaatse met de Wilhelm Tellexpress naar Bellinzona ( de eerste hoos- en onweersbui !) en na de overstap door naar Lugano aan het gelijknamige meer. Een aantal deelnemers maakten aansluitend een retourritje naar de Ponte Tresa aan de Zwitsers/Italiaanse grens en de anderen reden met de tandradbaan naar de rand van het meer.

Op het moment dat Ben zijn bus voorreed kwam het voor de tweede keer deze reis met bakken naar beneden en dat bleef zo tot het moment dat we Andermatt bereikten. Hier was het weer nog steeds prima en dat bleef ook zo. Het diner was weer uitstekend en na de maaltijd maakten de meeste hun avondwandeling of namen een drankje op het terras.

Vrijdag 4 juli was de “ grote keuzedag “. Men kon kiezen uit de volgende excursies : Per postbus over de Furka- en Grimselpas naar Meieringen en aansluitend per Zentralbahn naar Luzern; per trein naar Flüelen en dan in 3 ½ uur per boot via de Urner- en Vierwaldstättersee naar Luzern of een dagtocht naar Zürich met bezoek aan het nieuwe trammuseum. De keus was snel gemaakt : 22 personen kozen voor de postbus en de rest ging lekker varen! Vanuit Luzern werd gezamenlijk weer per trein naar Andermatt teruggekeerd.

Zaterdag 5 juli stond geheel in het teken van de Dampfbahn Furka Bergstrecke en wederom werkte het weer volledig mee! Vanuit Realp via Tiefenbach naar Furka DFB voor een pauze en de groepsfoto en toen verder langs de Rhônegletscher ( nou ja… wat er nog van over is! ) naar Gletsch. Na de lunchpauze ( veel Bratwurst ) terug naar Realp en tot slot per bus naar Andermatt. Op zondag 6 juli vertrokken wij na het ontbijt naar Altdorf ( korte fotostop bij het monument van Wilhelm Tell ) en bereikten vervolgens via Brunnen en Gersau het dalstation van de Rigibahn in Vitznau. Met “ stoom “ naar ruim 1800 meter boven de zeespiegel. Tot 1100 meter ging alles goed en was het uitzicht formidabel, maar bij het bereiken van station Rigi Kaltbad gutste het water uit de hemel. Na een korte opleving ( er was weer uitzicht ) bereikten wij de top op meer dan 1800 en daalden na de lunch af naar Arth Goldau. In deze stoomtrein hadden we gelukkig een gesloten rijtuig en bereikten zonder verdere kleerscheuren het eindstation. Via de autowegen werd het Duitse Offenburg bereikt voor het afscheids- diner en de laatste overnachting.

De jubileumreis werd formeel afgesloten met een borrel en na het diner speelde Wouter Koopman nog wat nummertjes op de piano in de hotelbar. Er werd bij sommige nummers volop meegezonden.

De laatste reisdag (maandag 7 juli) verliep zo vlot dat we al om 17.30 uur in Driebergen afscheid konden nemen van de eerste passagiers. Via Bodegraven werd tot slot naar Alphen aan den Rijn gereden. Het eindpunt van een schitterende reis met een homogene en bijzonder gezellige groep.

N.B. Bob Rodenburg heeft een aantal filmpjes van de Zwitserlandreis 2008

op  internet gezet.

http://www.youtube.com/user/bobrodenburg

 


 


Reisverslag 8-daagse reis naar Bayern, München en Tirol

Do. 31 juli t/m do. 7 augustus 2008

Door Carel Neijenhuizen

Donderdag 31-07. Vanuit de verschillende opstapplaatsen, met goed weer en na diverse stops om de inwendige mens te versterken op weg naar het overnachtingadres in Mannheim. Mooi binnen de planning kwamen we aan en na inchecken was er ruimschoots tijd om even de stad in te gaan. De receptie had ons bij binnenkomst namelijk gevraagd of er problemen waren om, om 20.00h te dineren, daar er vier groepen in het hotel logeerden, voor ons was dit geen bezwaar.

Vrijdag 01-08. Er moest redelijk vroeg worden opgestaan, want om half negen werd vertrokken, op weg naar München. Voor het vertrek had onze laatste deelnemer zich bij ons gemeld, Jan Vogels. Na een koffiepauze in rasthof Gruibingen Süd, waar de chauffeur gecontroleerd werd door de Duitse douane, en een lange lunch/theepauze in Augsburg kwamen we weer precies volgens schema aan bij Hotel Gasthof Zur Post. Inchecken en om 19.00h diner, dus mooi wat tijd voor de eerste foto’s of een lekkere slok in de Biergarten. Even voor zeven uur een stevige stortbui, zodat enkele deelnemers flink nat het restaurant binnen kwamen.

Zaterdag 02-08. Onze museumdag. Deze dag begon bewolkt maar dat veranderde snel, de zon kreeg de overhand en het werd goed warm. Om 10.00h met de bus naar het Deutsches Museum-Verkehrszentrum aan de Theresienhöhe. Bij binnenkomst werd ons de werking van “Puffing Billy” gedemonstreerd. Puffing Billy in München is een in 1906 gebouwde replica van de originele in 1814 gebouwde locomotief. Na deze uitleg bezocht ieder het museum op zijn eigen wijze en ging daarna met de U4 of 5 naar het centrum voor de lunch. Om 13.00h was het verzamelen op de Karlsplatz om met lijn 27 naar het nieuwe MVG-museum te gaan. Hier werden we door een enthousiaste groep mensen ontvangen en in twee groepen rondgeleid. Na afloop was iedereen weer vrij en werd door diverse groepjes afspraken gemaakt.

Zondag 03-08. Er moest op deze zondag vroeg worden opgestaan, want het ging richting Tirol. De dag begon wat bewolkt maar hoe dichter bij Jenbach hoe zonniger het werd en daar aangekomen wachtte ons een retourrit met een stoomtrein, in een gereserveerd rijtuig, door een fraaie Alpenlandschap. Na terugkomst was er een pauze van een klein uur (goed voor de inwendige mens) alvorens het tweede deel van de excursie, een rit met de Achenseebahn te gaan maken. De bergrit met de stoomtrein was imposant, ook hier gereserveerde plaatsen in een rijtuig uit 1907 en met stralend weer kwamen we aan bij de Achensee. Na even op de bus met chauffeur Ben te hebben gewacht reden we via een mooie toeristische route terug naar München voor het diner.

Maandag 04-08. Een bewolkte maar heldere dag gaf ons hoop voor de eerste excursie van vandaag, een rit met de “Wendelsteinbahn”. Ook nu werd er vroeg vertrokken i.v.m. de mogelijkheid van “Stau”. Gelukkig waren de goden ons goed gezind en mooi op tijd waren we in Brannenburg. Toen de stationschef hoorde dat we een groepsfoto wilden maken, liet hij onze trein wat eerder klaar zetten. Ondertussen was de zon gaan schijnen en kon de foto worden genomen. Om 10.00h naar boven waar het uitzicht gelukkig goed was (later trok het aardig dicht).

Ruime tijd voor koffie, foto’s en om gewoon rond te kijken. Na terugkomst in Brannenburg met de bus naar Prien/Stock voor de lunch en daarna een retourrit met de Chiemseebahn. Na een deels toeristische route door de Chiemgauer Alpen, werd al snel i.v.m. de tijd de autobahn opgezocht richting München om in de stad toch in een file terecht te komen. Ben en Ad zochten een alternatief en samen met “Hannelore” (de routeplanner) kwamen we via het gehele zuiden van München toch op de geplande tijd bij het hotel.

Dinsdag 05-08. Vandaag gelukkig niet zo vroeg op en dat is al gelijk te merken bij het ontbijt. Om 9.30h komt onze excursietram voorrijden, geen type P zoals besteld, maar een type M-m, mw. 2412 met bw. 3407. De zeer enthousiaste bestuurder vertelde dat de “P” defect was en we daarom dus deze combinatie kregen. Ook de geplande route kon niet worden gereden vanwege de diverse " Baustellen " in de stad. Het wordt een leuke rit, met diverse fotostops en om 12.10h worden we afgezet op de Karlsplatz, de rest van de dag is vrij.

Woensdag 06-08. We gaan op terugreis en het word eentonig maar weer met stralend weer komen we even na tienen op het koffieadres en ook het lunchadres wordt voor de geplande tijd bereikt. Optimistisch gaan we op weg naar het museum van de DGEG in Würzburg. Doch het noodlot slaat toe, even voor Würzburg een flinke file we zijn echter niet voor een gat gevangen en na ruggespraak met Ben via een alternatief toch op de juiste weg gekomen en met slechts 10 minuten vertraging bij het museum aangekomen. Enkele enthousiaste medewerkers staan ons op te wachten. Er is gezorgd voor koffie, frisdrank, bier en er is cake gebakken door de moeder van de leider van het museum. Deze man geeft wederom in twee groepen uitleg en wordt niet moe vragen te beantwoorden. Om kwart voor vijf zijn we bij hotel Strauss en na inchecken is er weer tijd voor een terrasje of om even de stad in te gaan.

Donderdag 07-08. Om 7.00h zit bijna iedereen al in de ontbijtzaal, want om 8.15 vertrekken we, het weer is weer prima. Even voor Frankfurt wordt Jan Vogels afgezet bij een raststätte, waar hij door zijn echtgenote zal worden opgehaald. Dan komen we in een file, veroorzaakt door een ongeval, terecht. Vertraging een dik half uur. Hoe dichter we Nederland naderen, hoe bewolkter het wordt, en bij aankomst om ongeveer kwart over een in Düsseldorf is de zon verdwenen. Een ruime pauze tot vier uur. De meesten gaan trammen of shoppen. Na vertrek t.h.v. Duisburg-Kaisersberg weer in een file, een kleine maar toch, dit herhaalt zich 5 maal. Ondanks de files zijn we voor de geplande tijd in Zevenaar voor de dinerstop en ook de uitstapplaatsen worden op tijd bereikt.

We kunnen terugkijken op een geslaagde reis, waarin de bus vakkundig werd bestuurd door Ben Hoogstraten en de reisleiding in handen was van Ad Venderbos en Carel Neijenhuizen, of zoals Ad het uitdrukte: de ABC-crew (Ad, Ben en Carel)

 

Reisverslag van de 4-daagse reis naar Bonn, Rijn- en Krijtland

 donderdag 18 t/m zondag 21 september 2008

door Ad Venderbos

 

Op donderdag 18 september vertrokken wij wat later dan gewend om eventuele files te vermijden. Door ziekte waren er maar liefst vijf afschrijvingen hetgeen de groep bracht op een grootte van 20 personen. Nadat de laatste deelnemers in Driebergen waren ingestapt, reden we langs Nijmegen naar Venray voor de lunchstop. Vervolgens gingen we naar Krefeld. Daar werden we door een enthousiast bestuur van Linie 1 ontvangen op het Betriebshof Weeserweg en gingen met de uit 1900 daterende motorwagen 93 (“ Der blaue Enzian “ ) met replica open bijwagen 49 op pad. Deze bijwagen was gebouwd op het onderstel van een voormalige bijwagen. We reden eerst naar het eindpunt van lijn 041 Fischeln (KR Grundend), waar lijn U 76 van de Rheinbahn ook langskomt. Daarna gingen we naar Rheinhafen in Uerdingen. Tijdens de excursie werd door twee vrouwelijke bestuurders met succes het tramrijexamen afgelegd. Op de terugweg stapte bij het Hauptbahnhof een aantal deelnemers  uit voor een fotostop en/of een kopje koffie en werden daar later weer door de bus opgepikt voor de laatste rit deze dag naar Bonn-Beuel, waar we drie nachten verbleven in het uitstekende hotel Zur Post. Na de kamerindeling en het diner vertrok een aantal deelnemers naar bed, terwijl anderen nog een café opzochten voor het opsnuiven van de couleur locale.

Vrijdag 19 september werd het reisdoel de meer interessante werkplaats BN-Dransdorf in plaats van de remise BN-Beuel. Tijdens de rondleiding door de werkplaats werden op informatieve wijze alle aspecten van onderhoud en revisie toegelicht. Na dit leerzame bezoek reed de bus naar de omgeving van het Hauptbahnhof, van waaruit de deelnemers zelf de rest van de dag kon invullen. Dat deed men door o.a. ritten met de tram of de Stadtbahn, zoals lijn 66 -de Telekomlinie- naar Bad Honnef en Siegburg, eventueel gecombineerd met een kopje koffie of een lunch op een terrasje langs de Rijn (Königswinter). Een enkeling is zelfs in Keulen geweest, terwijl anderen de stad Bonn te voet hebben verkend. Bij het diner ’s avonds werden de ervaringen uitgewisseld.

Zaterdag 20 september gingen we vroeg op pad naar Brohl voor de dieselrit met de “Vulkan-Express” over het 17,5 km lange meterspoortraject van de Brohltalbahn naar Engeln. De trein werd getrokken door motorwagen VT 30, gebouwd in 1956 door Fuchs en vanwege zijn lengte en steile hellingen opgeduwd door O&K diesellok D 2 uit 1965. We reden door een prachtige omgeving. Bij aankomst stond de bus gereed om ons via een landschappelijk fraaie route door de Eifel naar Cochem te brengen voor de lunch. Vanaf Cochem volgden we de mooi gelegen Moezel met de vele wijngaarden op de beide oevers. In Koblenz aangekomen bezochten we de gebouwen en het terrein van het daar gevestigde DB-museum, eens de herstelwerkplaats voor goederen-materieel. Tijdens de zeer interessante rondleiding troffen wij naast de vele historische electrische lokomotieven o.a. ook materieel aan, dat na de grote brand van enkele jaren geleden in het museum van Neurenberg hier is of nog wordt opgeknapt.  Na dit zeer geslaagde bezoek ging de terugreis naar het hotel via de rechteroever van de Rijn, een rit met veel prachtige uitzichten op de rivier.

Zondag 21 september namen we, na een wel zeer vroeg ontbijt, afscheid van ons hotel om tijdig onze eerste afspraak te kunnen halen. Onderweg passeerden we tussen Keulen en Aken twee gebieden, waar dagbouw plaatsvindt voor de winning van bruinkool. Precies op tijd bereikten we ons doel, het Maastreech Aachen Airport, door de plaatselijke bevolking nog steeds vliegveld Beek genoemd. Daar werden we ontvangen met  koffie en vla en vervolgens bracht onze gids ons op de hoogte van de (ontstaans)geschiedenis van het vliegveld. We zagen zelfs nog een Boeing 747 vrachtvliegtuig opstijgen. Daarna maakten we in een door de beveiliging verzegelde bus een rondrit over het vliegveld, waarbij de gids veel anekdotes ophaalde. Na afloop van deze geslaagde excursie reden we naar Simpelveld, waar de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij (ZLSM) de jaarlijkse dieseldag organiseerde met ritten naar Kerkrade Centrum,  Valkenburg en Schin op Geul en naar Vetschau. Gereden werd met de Esslingen diesellok EH 244 uit 1961 met aan de haak een aantal ex-NMBS-rijtuigen. De VT 798.04, VB 998.53 en VS 998.51 vertegenwoordigden het Schienenbustijdperk uit de jaren zestig van de vorige eeuw, terwijl de Stadler GTW Spurt nr 205 van Veolia de moderne tijd vertegenwoordigde.

Daarnaast konden we ook oude tractoren en historische legervoeruigen bewonderen. In de namiddag lieten wij het fraaie Zuidlimburgselandschap achter ons om na een dinerstop bij Nederweert terug te kerenn naar de uitstapplaatsen Woerden, Bodegraven en Alphen aan den Rijn.  Deze geslaagde en zonnige reis stond onder leiding van de heren Ger Haaswinders en Ad Venderbos, terwijl Ben Hoogstraten op voortreffelijke wijze de touringcar bestuurde.

 

Reisverslag van de 3-daagse reis naar Gent en Zeeland

vrijdag 17 t/m zondag 19 oktober 2008

door Ad Venderbos

Nadat op 17 oktober de deelnemers waren ingestapt op de opstapplaatsen Alphen, Woerden en Rotterdam Zuidplein reden we met gezwinde spoed naar Ouddorp. Daar stond de koffie met cake al gereed en werden de remise en het museum druk bekeken en gefotografeerd. Reisleider Ad had zich inmiddels omgetoverd in zijn outfit van RTM-hoofdconducteur. Vervolgens gingen we met de M 1602, de motorwagen Reiger, de baan op voor een retourrit naar Middelplaat Haven. Nadat we waren teruggekeerd trokken we naar restaurant D’n dolle Beer voor een koffiemaaltijd in Jan Voerman-sfeer,dus…. met broodje croquet. Na de maaltijd en het halen van een frisse neus reden we via de Oosterscheldekering en Middelburg naar de Westerscheldetunnel.  Na een kijkje bij de zeesluizen van Terneuzen werd in paviljoen Westkant  de theestop gehouden. Hier heeft men een mooi uitzicht over de drukbevaren Westerschelde. Vervolgens reden we België in naar Gent, het uitstekende hotel Chamade vlak bij het St. Pietersstation.

Zaterdag 18 oktober begonnen we met een bezoek aan de stelplaats Gentbrugge. Na enig wachten bleek de Koerman, die ons zou rondleiden, nog hard aan het werk achter in de stelplaats. Hij maakte de wachttijd goed met een uitgebreide rondleiding. We zagen vele Hermelijnen en PCC’s, alsmede de historische drieasser 339 en HTM PCC 1006. Ook hebben we collectief gedoucht: we gingen met PCC 6212 door de wasstraat. Hierna stond lichtblauwe PCC 01 al gereed voor een rondrit. Via de Korenmarkt ( kopmaken ), Flanders Expo en Muidebrug ging het weer terug naar de stelplaats. We zagen onderweg de vele prachtige monumentale gebouwen van de stad.

Na de lunchpauze reden we naar Baasrode voor een bezoek aan het museum van de spoorlijn Dendermonde-Puurs. Locs met verticale ketel, mooie rijtuigen en bijna vervallen voertuigen, veel was er te zien. Na terugkeer in Gent was er nog volop gelegenheid te trammen en/of oude gebouwen te bezichtigen.

Zondag 19 oktober reden we naar Goes voor een rit met de Stoomtrein Goes-Borsele. Na aankomst te Hoedekenskerke kon men o.a. nog een kijkje nemen bij de miniatuurbanen en de klompenmaker. Vervolgens was de vlindertuin Berkenhof indrukwekkend mooi. Of er nog deelnemers met vlinders in de buik uit Kwadendamme vertrokken is de reisleiding niet bekend.

Na een voorspoedige terugreis via o.a. de Zeelandbrug en een dinerstop op de Grevelingendam is een ieder weer huiswaarts gekeerd vanaf de uitstapplaatsen. We kunnen terugzien op een geslaagde reis met alle dagen droog en soms zonnig weer. Reisleiders waren Jos Schmitz en Ad Venderbos, terwijl Ben Hoogstraten wederom op voortreffelijke wijze de bus bestuurde.